Sivun näyttöjä yhteensä

torstai 3. joulukuuta 2015

Espanjan terveydenhuoltoa

Olen edelleen sairaana. Minun oli pakko taipua ja myöntää, että tarvitsen sairaslomaa, sillä minulta lähti ääni.

Olin eilen aamusta jonottamassa terveyskeskukseen lääkärille. Täällä Espanjassa on ihan pakko asioida terveyskeskuksessa mikäli haluaa "bajan".

Baja on sairaslomalappu. Sitä ei saa yksityisen lääkärikeskuksen lääkäriltä. Se täytyy noutaa omalääkäriltä terveyskeskuksesta.

Ja kun sitten olet palaamassa töihin, niin siltä samalta lääkäriltä täytyy hakea "alta". Töihin paluu edellyttää myös lääkärin lappua.

Terveyskeskuslääkäri ei puhunut englantia mikä aina yllättää minut, sillä kyseessä on kuitenkin korkeasti koulutettu ihminen. Jotenkin sitä odottaisi vuosia koulun penkillä istuneen opetelleen jossain vaiheessa myös kieliä ja englantiakin.

Minä sain sönkättyä kuitenkin oireeni ja vaivani ja tulimme hyvin toimeen.

Olen nyt loppuviikon sairaslomalla ja yritän saada ääneni palaamaan.

Ensi viikolla palaan hakemaan sitten töihin paluuta varten lapun.

Maanantai ja tiistai on täällä pyhä, joten pääsen hakemaan lapun vasta keskiviikkona.

Melkoista ramppaamista tämä sairastaminen täällä.

Sain muuten eilen juuri postissa oman sairasvakuutuskortin. Paikallisen Kelakortin ikäänkuin.

Ja yllätyin kun hain apteekista lääkärin määräämää yskänlääkettä. Se maksoi vain 1, 25 euroa. Kohtuullista!

Yksityisen lääkärin resepteistä ei saa alea, mutta julkisen lääkärin resepteistä saa.

Vähän erilaista kuin Suomessa. Vaatii tottumista.

Meillä on edelleen yksityiset sairasvakuutukset, mutta julkisella puolella pitää asioida mikäli sairastuu niin, että tarvitaan sairaslomaa.

Meidän piti lähteä nyt viikonlopuksi Sevillaan, mutta se piti peruuttaa. Ei sinne kannata sairaana lähteä. Toisena viikonloppuna sitten uusi yritys.

Kunhan tästä taudista paranen, niin en kyllä ota terveyttä enää yhtään itsestään selvyytenä.

Tämä on vain flunssa, yskä ja kurkkukipua ja kuumetta. Ei maailman vakavin sairaus todellakaan, mutta alkaa oikeasti ottamaan päähän olla neljä viikkoa tässä taudissa puolikuntoisena.

Minulle tälläinen sairastaminen on uutta. Kunhan tästä paranen, aion kirmata ympäriinsä kuin vasikka kevätlaitumella. Kotona möllöttäminen alkaa nyppiä.

Tsemiä kaikille kohtalotovereille!

Meillä oli eilen kaunis auringonlasku. Alla kuvajainen.

3 kommenttia:

  1. Onneksi olin Kanarialla lääkäriasemalla töissä, niin oli työterveydenhuolto "omasta takaa". :)

    Mäkin olen ollut flunssassa, mutta taisteluni on tuottanut tulosta ja tämä näyttäis jääneen normaalia puolta lyhyemmäksi. Kiitos osin Barcelonan reissusta kannettujen troppien. Toinen, joka taatusti on auttanut pikaisempaa paranemista on, että aina kun olen kipeä, mulla on koko ajan nälkä. Olenkin syönyt ihan hirveästi, joten kroppa on saanut polttoainetta taisteluun tautia vastaan.

    Parane sinäkin pian!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos!
      Vaikeinta nyt on olla ns puhekiellossa. Se on meikäläiselle haasteellista :D Kun pitäisi antaa äänihuulten levätä. Ääni on heikko.

      Poista
    2. Kiitos!
      Vaikeinta nyt on olla ns puhekiellossa. Se on meikäläiselle haasteellista :D Kun pitäisi antaa äänihuulten levätä. Ääni on heikko.

      Poista