maanantai 21. syyskuuta 2015

D-vitamiinia vaikka purkista!

Kävin tuossa hiljattain otattamassa verikokeita, sillä minusta ei oltu aikoihin otettu kunnon verenkuvaa.

Täällä Espanjassa tuo verikoe on aika laaja. Esimerkiksi Suomessa minun mielestäni ei ole minusta ainakaan otettu sellaista verenkuvaa, jossa olisi otettu kaiken muun lisäksi mm. D-vitamiini, B12-vitamiini, magnesium-, kalsiumtasot. Testi sisälsi valtavan määrän eri juttuja.

Joka tapauksessa, D-vitamiinihan saadaan mm. kalasta ja munasta ja vitaminisoiduista maitotuotteista, mutta myös auringonvalosta.

Minä syön kalaa monta kertaa viikossa, syön aamiaiseksi munia, syön D-vitamiinilisää ja asun Aurinkorannikolla, jossa aurinko paistaa 330 päivänä vuodesta. Siltikin D-vitamiinitasoni oli normaali, mutta siellä alarajalla.

Tuli vaan mieleen, että kun siellä Suomessa auringonvaloa on niin vähän etenkin huonon kesän jälkeen, niin kannattaisi varmaan syödä sitä D-vitamiinia purkista.

Suomessahan ollaan sitä mieltä, että vitamiinilisiä ei tarvita, mutta se on ihan vitsi. Ei ihme, että suomalaiset on niin sairaita.

En tiedä ottaako mitkään lekurit näin laajoja testejä Suomessa, mutta kannattaa käydä otattamassa vaikka rahalla. D-vitamiinin puutos on mm. Osteoporoosin aiheuttaja ja sitä on etenkin Suomalaisilla naisilla hirveästi. Puhumattakaan Diabeteksestä.

Itselläni ei flunssat vaivaa, kuin maksimissaan kerran vuodessa. Uskon, että se johtuu juurikin D-vitamiinin ahkerasta syömisestä.

Ja vehnänorasjauheesta, jota juon joka aamu. Se on ruohon vihreä litku, jonka makuun kyllä tottuu..

Jami on parantunut yskästä ja on aktiivisesti valloittanut joogamattoani. Hän tuntuu olevan virkeämpi nyt muutenkin, kun kelit ovat hieman viilentyneet.

Tervettä syksyä!

2 kommenttia:

  1. Ihana toi eka kuva! "Lälläslää, tää on mun paikka!" :D Kiva, että poitsu on taas kunnossa!

    Mä en tiedä mun vitamiinitasoista, enkä kyllä mene piikiteltäväksikään, yäk. Aion jatkaa lihansyöntiä; silloin tällöin kalaa, jogurttia, maitoa ja julmetusti hedelmiä. Eipä ole pahemmin tarttenut olla töistä pois tai muutenkaan kipeä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei ne piikit niin pahoja ole :D Mä olen maailman pahin lääkäri ja piikkikammoinen ja silti uskallan asioida vaikka meinaan aina unohtaa hengittää verikokeen aikana

      Poista